Helse rit

Helse ritOndanks dat de scootmobiel de fabriek pas onlangs heeft verlaten, werkt het schermpje waarop allerlei zinnige en onzinnige informatie kan worden afgelezen niet. De informatie klopt niet, of half, of wel, of eerst wel en een minuut later weer niet. Kortom, als bestuurder tast ik constant in het duister over bijvoorbeeld op welke snelheid het voertuig staat ingesteld. 

De scoot, zoals de monteurs de scootmobiel liefkozend noemen, is namelijk voorzien van een schilpad- en een haasknop. Door op de schildpad te drukken kun je de maximum snelheid verlagen en met de haasknop verhogen tot de maximale snelheid van vijftien kilometer per uur. Harder mag ik niet.

Wanneer ik terug kom van een ritje, parkeer ik de scootmobiel in de hal van ons appartement. Het vraagt veel stuurmanskunst om het voertuig zo dicht mogelijk langs de muur te manoeuvreren. Door een aantal keren op de schildpad te drukken, verlaag ik de snelheid tot de voor deze delicate operatie maximaal door mij toegestane snelheid van vier kilometer per uur. Althans, dat hoop ik. Het kapotte digitale schermpje houdt mij immers continu voor de gek.

Zo ook op deze noodlottige morgen. Voorzichtig knijp ik in het hendeltje aan het stuur zodat ik langzaam nog een klein stukje vooruit kan rijden. Dan staat de scootmobiel precies goed. In plaats van langzaam schiet de scootmobiel met hoge snelheid vooruit. Ik schrik, waardoor mijn ontregelde brein mijn lichaam in een kramp laat schieten. Met als gevolg dat mijn hand de bedieningshendel ingedrukt houdt. Terwijl de gulden regel voor een scootmobielrijder in nood luidt: handen van het stuur!

De scootmobiel is veranderd in een duivelse stormram. De deur tussen de hal en keuken heeft geen schijn van kans en wordt met een daverende knal in zijn geheel uit de sponning gerukt. Met mij ongewild stevig en verkrampt in het zadel raast hij verder door de keuken. Tot de muur aan de andere zijde het ontketende voertuig tot stoppen dwingt.

Met uitzondering van de deur en de deurstijl is er niemand gewond. Het defecte schermpje is inmiddels vervangen door een betrouwbaar exemplaar. Nu kan ik weer zien hoe de scootmobiel zich zal gaan gedragen. Als een slome schildpad of een snelle haas.

Gerard de Bruin 3

Gerard de Bruin
gerard(at)mafberichten(punt)nl

Lees ook het MAF bericht Vinger

 

Bestel hier:
MAF berichten vanuit een ontregeld brein door Gerard de Bruin  Buiten gewoon door Gerard de Bruin
Schrijfsels op maat

12 reacties

Naar het reactie formulier

    • Jan on 13 augustus 2015 at 19:22

    One day you’ll fly away!

    • Rob on 2 augustus 2015 at 13:31

    Zie: https://www.youtube.com/watch?v=SZLXhEoBTHc

    • boenders on 31 juli 2015 at 18:30

    Lang leve onze techniek.
    Misschien hadden ze erbij moeten vermelden pas op!
    hij kan het hazenpad kiezen.

    • Irma Vlasblom on 31 juli 2015 at 18:07

    Haha, mijn moeder heeft zo in de winkel een stelling planten omver gereden. Bekend probleem blijkbaar.

    • Michiel on 31 juli 2015 at 15:21

    Een typisch voorbeeld van een worsteling met de dimensies tijd en ruimte.
    Je bent nog steeds erg vatbaar voor uitdagingen.

  1. Tja, als dat zou kunnen Marinus. Binnenkort eerst maar eens als een haas naar de Bocht in Lennisheuvel.

  2. Door een draaideur ben ik nog niet gegaan Ineke. Dat lijkt mij meer iets voor gevorderden, zover ben ik nog niet.

  3. Die van mij nu gelukkig ook Anke. De achteruit gebruik ik zo min mogelijk, ik ga liever zoveel mogelijk vooruit.

    • marinus on 31 juli 2015 at 07:45

    in jou situatie zou ik er ook als een haas vandoor willen

    • Ineke on 30 juli 2015 at 16:50

    Niet voor maar door natuurlijk

    • Inekr on 30 juli 2015 at 16:49

    Schrikken zeg. Heel hels allemaal.
    Weet je wat ook spannend is met de schildpad aan voor een draaideur.

    • Anke on 30 juli 2015 at 16:35

    Hahaha zo herkenbaar. Die van mij houdt zich netjes aan de snelheid van schildpad of haas. Behalve in zijn achteruit…dan heeft hij de snelheid van de duvel.
    Maarja, soms moet je ?

Reacties zijn uitgeschakeld.